Weg met die pijnlijke voeten!

Hoge hakken zijn mooi, vrouwelijk en elegant. Maar hoe fijn het leven op stiletto’s ook is, ze zorgen vaak voor heel wat voetenleed. Aan een avondje dansen op je favoriete hakschoenen houd je vaak een stilettokater over. Tijd voor wat overlevingstips tegen killer shoes.

Wie het schoentje past…
Het begint al bij de aankoop van je schoenen. Hakken koop je best een halve maat groter, zodat je tenen de ruimte hebben om te bewegen. Ook ga je best voor een bredere hak: hoe smaller de hak, hoe meer je voet belast wordt. Dat prachtige paar pumps koop je bovendien best tijdens de middag, wanneer je voeten al wat uitgezet zijn.

Beschermende kussentjes
Vooral puntige hakschoenen zorgen vaak voor zere tenen of pijnlijke hielen. Anti-druk patches kunnen dan de pijn verlichten. Zij halen de druk weg van deze gevoelige zones.

Oefening baart kunst
Hoe meer je op hakken loopt, hoe minder pijn. Belangrijk is dat je vaak hakken draagt en er vlot op leert lopen. Wie dat niet kan, gaat er al snel wankel uitzien en verhoogt het risico op enkelblessures.

Hoger, lager
Ben je een verstokte stilettoverslaafde? Houd toch enkele risico’s in je achterhoofd, zodat je niet op de afdeling orthopedie terechtkomt. Draag bijvoorbeeld af en toe minder hoge hakken. Een klein beetje lager lopen betekent al een wereld van verschil voor je voeten. Zo is een hak van 5 cm veel gezonder dan een van 8 cm.

Verandering van spijs doet eten
Dat geldt ook voor je schoenen én je voeten. Draag niet steeds hetzelfde paar, maar wissel eens af. Kies bijvoorbeeld voor schoenen met een open teen: hierin zitten je voeten niet zo opgesloten. Bovendien verleg je zo de drukpunten en houd je likdoorns op afstand.